FAQ

1/ Jaki jest termin wykonania żagli ?

Staramy się nie przekraczać 2-3 tygodniowych terminów wykonania. Może się zdarzyć dłuższy termin, jeżeli będziesz zamawiać w okolicach rozpoczęcia sezonu żeglarskiego lub wakacji. Możesz zamówić żagle w listopadzie z terminem odbioru 30 kwietnia- wówczas niezbędna będzie zaliczka, a w zamian gwarantujemy niezmienioną cenę i dotrzymanie wybranego przez Ciebie terminu odbioru.

2/ Dlaczego mój żagiel drze się, jakby był zrobiony z papieru ?

Bardzo poważny problem, wynikający z nieprawidłowej eksploatacji żagla. Dawniej żagle wytrzymywały kilkanaście lat użytkowania, ponieważ po wpłynięciu do portu były suszone i chowane do worków. Obecnie powszechną praktyką jest pozostawianie żagli na sztagu i maszcie, pozbawionych lub z niedostateczną osłoną przeciwko promieniowaniu UV. Najczęstsze uszkodzenia:

a/ Fok bez obszycia p/UV, lub pokrowca na sztag, pozostawiony na jakimkolwiek rolerze (sztywnym lub miękkim) ma spalony lik wolny na szerokości 15-30 cm od brzegu żagla, oraz lik dolny na szerokości 5-20 cm. Początkowo możesz zauważyć zabrudzenie na tym obszarze- szary pas- i to jest ostatni dzwonek, żeby Twój żagiel trafił do żaglomistrza!! Potem tkanina w dotyku wydaje się być odtłuszczona, jakbyś ją przetarł rozpuszczalnikiem, a następnie odpada listwa obszywająca lik wolny, a z foka robi się "kod flagowy". I to już jest praktycznie koniec jego kariery. Można to jeszcze oczywiście wyłatać i obszyć, ale tkanina jest osłabiona i niewiele warta.

b/ Grot nawijany na refpatent, pozostawiony na bomie. Takie same uszkodzenia, jak w przypadku foka (patrz powyżej). Po nawinięciu na bom następuje spalenie liku wolnego grota, na szerokość około 20 cm, pierwszy objaw to szare zabrudzenie, a potem następuje seria nieszczęść: odpada obszycie liku wolnego, żagiel drze się w okolicach kieszeni na listwy i wzmocnienia od refów. Pamiętaj- po zrolowaniu grota, koniecznie załóż pokrowiec lub- jeśli zostawiasz jacht w porcie i wracasz do domu- włóż bom razem z żaglem do kabiny.

c/ Grot marlowany na bomie, bez założonego pokrowca. Zniszczeniu ulega cała płaszczyzna żagla, która obejmuje to, co zmarlowane wewnątrz. W efekcie mamy obszar od likliny liku dolnego, po pierwszy ref, który drze się przy każdym dotknięciu, lub podmuchu wiatru. Bardzo nieprzyjemne uszkodzenie, praktycznie eliminujące żagiel z użycia. Można naszyć na wierzch płaty nowego dakronu, ale to i tak już nie przywróci żaglowi właściwości technicznych. Wymiana dolnych brytów nie ma sensu zarówno ze względów technicznych, jak i ekonomicznych. Jeśli doprowadziłeś żagiel do takiego stanu- czeka Cię wydatek na nowy, na pewno taniej byłoby zapobiegać- chować żagiel z bomem do kabiny, lub zakładać pokrowiec!

d/ Grot jest schowany w lazy jacku....ale zapominasz zakładać pokrowca obejmującego maszt. Tutaj zniszczenia obejmują lik przedni, oraz górną część grota. Jest to również bardzo nieprzyjemne i kosztowne przy naprawach- ponieważ cały lik przedni jest wykończony rozmaitymi okuciami, które do napraw trzeba zdejmować, a jest to czasochłonne. Pierwszym objawem znów jest szarawe zabrudzenie , równoległe do masztu. Górny bryt grota zaczyna wyraźnie żółknąć, dakron wydaje się być inny niż na reszcie żagla, matowy i pomarszczony, następnie pęka banta na liklinie, zaczynają się wydzierać remizki od pełzaczy i pęka żagiel pod głowicą. Jeśli pełzacz jest przyszyty do głowicy poprzez taśmę, odpada- bo taśma jako pierwsza rozpada się pod wpływem UV. Pamiętaj- czas zaoszczędzony dzięki niezałożeniu "czapy", będzie Cię drogo kosztował!

3/ Jak często należy wymieniać UV na foku ?

Producenci tkanin służących do obszywania lików żagli, w celu zabezpieczenia p/UV, zalecają wymianę listwy co 3 do 5 lat, w zależności od szerokości geograficznej portu, w którym jacht cumuje. Czyli w innym czasie ulegnie zniszczeniu listwa jachtu, który stoi w słonecznej Chorwacji, a w innym na naszych Mazurach. Najczęściej do naprawy trafiają żagle z UV 7 letnim, którego już praktycznie nie ma- postrzępionym i poklejonym taśmami. Najlepiej, jeśli po każdym sezonie użytkowania, dostarczysz żagiel do żaglomistrza, wówczas istnieje możliwość częściowego uzupełnienia i naprawy listwy p/UV, zanim się ona rozpadnie. Pamiętaj, że po kilku latach użytkowania foka, prócz niszczejącej listwy, masz przy rogu szotowym spaloną knagę od trymlinki- kruchą jak szkło, oraz istnieje groźba naderwania obszaru przy luwersie- spalona tkanina jest niezwykle podatna na uszkodzenia mechaniczne!

4/ Czy możemy wykonać reklamę na żaglu ?

Możemy wykonać, ale wymaga to indywidualnego ustalenia. Najlepiej prześlij nam na mail logo, lub wstępny projekt reklamy, która ma się znaleźć na żaglu i wówczas porozmawiamy- co z tym fantem zrobić.

5/ Czy dokonujemy przeróbek żagli ?

Dokonujemy różnego rodzaju przeróbek żagli. Najczęściej klienci zwracają się z prośbą o dostosowanie starego foka zaopatrzonego w raksy do właśnie zakupionego sztywnego sztagu. Należy wówczas sprawdzić o ile skróci się żądana długość liku przedniego (bęben + krętlik), oraz podać grubość likliny, jaka może być zastosowana do liku przedniego. Przy grotach najczęściej wymieniamy likliny, instalujemy pełzacze, naszywamy refbanty, lub skracamy żagle. Dokonujemy najrozmaitszych przeróbek żagli- najchętniej po sezonie.

6/ Jak i czy można wyczyścić żagle ?

Tkanina żaglowa jest pokryta wkalandrowaną we włókna żywicą i wszelkie zabiegi kosmetyczne bardzo szkodzą jej właściwościom technicznym. Włożenie żagla do pralki z wiodącym proszkiem do prania w zasadzie kończy jego żywot. Po praniu mamy czystą, pachnącą szmatkę do niczego. Drobne zabrudzenia można próbować czyścić płatkami mydlanymi ale efekt jest raczej nikły. Najważniejsze, by nie chować do worka, nie rolować, nie pakować w pokrowce mokrych żagli! Grzybom smakuje wszystko, dakron też. Ciemne kropki, pokrywające powierzchnię żagla- to właśnie pleśń, która wykorzystała sprzyjające środowisko i narosła na tkaninie. Jedyne, co można z nią zrobić, to umyć żagiel wodą z mydłem, porządnie wysuszyć i poddać działaniu UV na słońcu. Niewiele, ale trochę pomoże. Jest to problem z cyklu- lepiej zapobiegać (poprzez właściwe eksploatowanie żagli),niż leczyć- bo efekty pracy przy likwidowaniu pleśni są mizerne. Pamiętaj- tylko czyste, suche żagle, przechowywane w czasie wolnym od pracy w worku, będą Ci służyć przez lata. Żagiel pozostawiony w pokrowcu w porcie, będzie osłonięty p/UV lecz i tak woda wpłynie likszparą w pokrowiec, wypłukując z niej tlenek glinu i inne zanieczyszczenia. Grot pozostawiony na cały sezon w lazy jacku będzie bezpieczny, ale bardzo brudny!

7/ Czy mogę zamówić kolorowe żagle ?

Nie ma problemu- żagle mogą być kolorowe. Obowiązuje wówczas indywidualna wycena- żagle są o około 30% droższe. Pamiętaj jednak, że po kilku sezonach żagiel blaknie i wówczas zamiast na przykład niebieskiego żagla, będziesz miał niebiesko-szary i to z nierówno rozłożonym kolorem, bo słońce nie wszędzie wypali barwnik w takim samym stopniu.

8/ Jaka jest cena żagli ?

Cena jest uzależniona od wyceny indywidualnej, w zależności od sposobu wykończenia, jaki sobie wybierzesz. Zadzwoń lub napisz- otrzymasz wycenę swojego ewentualnego zamówienia

9/ Czy macie żagle do OMEGI ?

Na ogół mamy, bo bardzo dużo szyjemy, ale może się zdarzyć, że będziemy musieli je dla Ciebie doszyć, więc postaraj się złożyć zamówienie z 14 dniowym wyprzedzeniem. Szyjemy żagle w maksymalnym wymiarze, więc sprawdź, czy wejdą na Twój takielunek: grot ( 7.20 2.65 6.95) fok ( 6.00 2.25 5.60) Komplet zaopatrzony w jedną refbantę, listwy do żagla (2x82, 2x92), grot na liklinie, fok na raksach, żagle w worku Bez problemu uszyjemy również żagle pod mniejszy takielunek, musimy tylko uzgodnić wymiary (starsze egzemplarze Omegi mają na ogół trochę niższy maszt i krótszy bom)

10/ Czy szyjecie żagle na nietypowe jachty, do nietypowego takielunku ?

Nie ma problemu- podaj tylko dane dotyczące takielunku. Najlepiej skontaktuj się z nami, powiemy co pomierzyć i na co zwrócić uwagę.

11/ Jak zmierzyć żagiel gaflowy ?

Aby żagiel gaflowy dobrze pracował ważne jest podanie nie tylko długości lików, ale również przekątnych żagla. Bardzo ważną sprawą jest również określenie sposobu mocowania żagla do poszczególnych drzewc (często każdy lik mocowany jest inaczej na żmijkę, liklinę, kieszeń, segarsy itd. Jeżeli nie masz dokumentacji, lub starych żagli (takich, z których byłeś zadowolony!!) najlepiej będzie, jeżeli położysz na ziemi maszt, bom i gafel, ułożysz je w sposób w jaki chciałbyś by były one ułożone w czasie pracy żagla ( ważne jest położenie gafla na ile stopni podniesienia pozwoli garda itp) a następnie zmierz długości lików i KONIECZNIE długości obu przekątnych między rogami przyszłego żagla. Mimo, że wyda Ci się to uciążliwe to jedyny sposób, by żagiel ułożył się tak, jak to sobie wyobraziłeś. Pamiętaj, że żagiel to tylko tkanina, ale twarda tkanina i tylko tak ułożysz drzewca, jak Ci na to żagiel pozwoli, chyba, że go poprzeciągasz i zrobisz z niego bezużyteczną szmatę!!

12/ Czy szyjemy żagle wg starych, zniszczonych ?

Szyjemy i najlepiej zrobisz, jeżeli prześlesz żagle do pomiaru do nas. Mierzenie starych żagli wymaga często ułożenia, poluzowania skurczonej liny i różnych innych zabiegów, które trudno wykonać samodzielnie, mając do dyspozycji dywan w dużym pokoju i dziecko do pomocy. Przy okazji możesz zaznaczyć, że np. fok był 20 cm za krótki po liku przednim itp a wówczas przy projektowaniu nowych żagli uwzględnimy Twoje wszystkie uwagi.

13/ Czy mogę zamówić żagle z czegoś lepszego ?

To pytanie na ogół zadają klienci, którzy mają turystyczny jacht i duszę regatowca. Odpowiedź brzmi- tak, ale... Jeżeli masz tylko jeden komplet żagli, pamiętaj, że tkaniny regatowe są przeznaczone do regat. Mniej się wyciągają, ale wymagają wielkiej troski i uwagi, a do tego są mniej trwałe od tkaniny turystycznej , która przy niewielkiej uwadze pozwala na użytkowanie żagli przez wiele lat.