Żagle gaflowe
Aby dobrze zaprojektować i uszyć żagle do jachtów z ożaglowaniem gaflowym, lugrowym itp. będziemy potrzebować sporo informacji. Jak zawsze- najprościej jest podać wymiary z dokumentacji, ale akurat w przypadku takiego ożaglowania, najczęściej okazuje się, że dokumentacji nie ma. Jest tylko kadłub i drzewca- dobrze, jeśli w komplecie. Aby żagiel gaflowy/lugrowy/rozprzowy dobrze pracował ważne jest podanie nie tylko długości lików, ale również przekątnych żagla.
Ożaglowanie gaflowe. Jeżeli nie masz dokumentacji, lub starych żagli (takich, z których byłeś zadowolony!!) najlepiej będzie, jeżeli położysz na ziemi maszt, bom i gafel, ułożysz je w sposób w jaki chciałbyś by były one ułożone w czasie pracy żagla ( ważne jest położenie gafla na ile stopni podniesienia pozwoli garda itp) a następnie zmierz długości lików i KONIECZNIE długości obu przekątnych między rogami przyszłego żagla. Mimo, że wyda Ci się to uciążliwe to jedyny sposób, by żagiel ułożył się tak, jak to sobie wyobraziłeś. Pamiętaj, że żagiel to tylko tkanina, ale twarda tkanina i tylko tak ułożysz drzewca, jak Ci na to żagiel pozwoli, chyba, że go poprzeciągasz i zrobisz z niego bezużyteczną szmatę!!
Ożaglowanie lugrowe, rozprzowe- pomiar analogiczny do gaflowego- trzeba ułożyć rejkę w takim położeniu, w jakim ma się znajdować w czasie pracy żagla i zmierzyć wszystkie cztery liki wyobrażanego żagla, oraz jego przekątne. Jeśli w żaglu lugrowym przewidujemy na rejce kieszeń- trzeba zwymiarować i podać miejsce przecięcia linii rejki i masztu- tak, żeby w kieszeni żagla wykonać odpowiedni otwór na okucie rejki.
Dla żagla typu kleszcze kraba należy podać wszystkie trzy liki, oraz w miarę możliwości, charakterystykę drzewc. Jeśli są sztywne- nie ma problemu, ale jeśli są zastosowane drzewca uginające się, trzeba to ich ugięcie zwymiarować, ponieważ od tego zależy prawidłowy kształt lików żagla Jeśli ba drzewcach mamy jakieś okucia, a na żaglu mają być kieszenie- należy zwymiarować położenie otworu!
Bardzo ważną sprawą jest również określenie sposobu mocowania żagla do poszczególnych drzewc (często każdy lik mocowany jest inaczej - na żmijkę, liklinę, kieszeń, segarsy itd. Kolejnym kłopotem może być połączenie kieszeni na gaflu z likliną w liku przednim żagla. W takim wypadku byłoby korzystne podłożenie płachty papieru pakowego pod obszar połączenia garda z masztem i obrysowanie znajdujących się tam okuć (cały róg gaflowy) Dzięki takiej operacji możemy dokładnie wyciąć róg gaflowy w taki sposób, żeby żagiel dobrze się układał.