Grot pełnolistwowy

Na skróty: Sposób wykonania

Jak zamówić grota?

1. Wymiary

Jeżeli masz wymiary z dokumentacji jachtu - nie ma problemu. Jeżeli nie, należy zmierzyć na maszcie:

  • Odległość od punktu zamocowania bomu do końca likszpary na maszcie (P).
  • Odpowiednio bom od poziomu masztu do końca likszpary na noku (E).
  • Jeżeli nie ma szczególnych zaleceń co do długości liku wolnego (AL) - standardowo podnosimy linię liku dolnego (E) o 2-3 stopnie powyżej linii prostopadłej do masztu.
  • Jeżeli maszt jest dostosowany do uginania w czasie pływania - należy koniecznie podać charakterystykę masztu.
  • Jeżeli masz zainstalowaną wędkę - podaj jej charakterystykę i długość
  • Jeżeli chcesz mieć znaczne wybrzuszenie liku wolnego w górnej części, a nie masz wędki - musisz zwymiarować położenie achtersztagu

2. Sposób mocowania żagla do masztu

  • Standardowo lik przedni jest wykończony likliną φ 8.
  • Pełzacze/ślizgacze montujemy na życzenie klienta. Dobór pełzacza/ślizgacza może sprawić kłopot. Na jachtach spotykamy najróżniejsze typy masztów z rozmaitymi rozwiązaniami, mającymi na celu połączenie żagla z masztem.
  • Jeżeli będziesz zamawiać u nas grota - spróbuj zwymiarować likszparę/szynę, lub podaj producenta masztu. Najprościej będzie, jeżeli zadzwonisz, porozmawiamy, jak wygląda Twój maszt. Jeżeli zamówiony bez takich ustaleń grot nie będzie "wchodził" w likszparę lub szynę - zadzwoń, ustalimy przyczynę problemu i wymienimy pełzacze/ślizgacze na inny typ.

3. Podaj swoje pozostałe wskazówki dotyczące wykończenia.

  • Określ przeznaczenie żagla, abyśmy mogli dobrać do niego odpowiedni rodzaj i grubość tkaniny oraz sposób wykończenia.
  • Określ, czy i ile refów chcesz mieć na żaglu
  • Podaj numer rejestracyjny - jeżeli chcesz, by był naniesiony na żagiel
  • Określ swoje szczególne wymagania dotyczące wykończenia - o ile je masz.
  • Jeżeli chcesz ZAWSZE pływać z likiem dolnym wolnym - proszę podaj taką informacje przy zamawianiu żagla. Wówczas inaczej ukroimy lik dolny i nie będziemy tam wszywać likliny.
  • Jeżeli maszt posiada haki, a bom jest dostosowany do systemu szybkiego refowania - podaj tę informację.

Sposób wykonania żagla

  • W rogu szotowym , za pomocą mocnej taśmy, doszywamy pełzacz likowy ze stali nierdzewnej, oblany tworzywem. Zapobiega on wyrywaniu się likliny w tym newralgicznym punkcie, oraz umożliwia pływanie bez wkładania likliny w likszparę bomu.
  • W rogu halsowym zakuwamy dwa luwersy, abyś mógł lepiej wytrymować żagiel, głowica grota jest wykonana z anodowanego AL.
  • Grot ma kieszenie na listwy zaszyte pomiędzy kolejnymi brytami. Dzięki takiemu rozwiązaniu, naprężając listwę, naprężasz cały płat żagla.
  • Lik tylny jest dodatkowo wzmocniony, poprzez naszycie na każdym z brytów usztywniającej banty dakronowej, a następnie wykończony złożoną na pół, 5 centymetrową bantą
  • Od strony liku tylnego kieszeń jest zamknięta klapką z rzepem, od strony liku przedniego montujemy plastikową końcówkę. Jeżeli żagiel ma mieć na liku przednim pełzacze - końcówka kieszeni ma "dziurkę", przez którą, za pomocą taśmy jest doszyty pełzacz. Takie rozwiązanie powoduje w miarę sztywne połączenie listwy z masztem.
  • Żagiel będzie wyposażony w listwy, zapakowany w worek

Nasze żagle na wodzie




Zobacz też:

Schemat pomiarów Grot pełnolistwowy Grot pełnolistwowy Grot pełnolistwowy Grot pełnolistwowy Grot pełnolistwowy żagiel żagiel żagiel żagiel Głowica Pełzacz