Grot pełnolistwowy
Na skróty:
Sposób wykonania
Jak zamówić grota?
1. Wymiary
Jeżeli masz wymiary z dokumentacji jachtu - nie ma problemu. Jeżeli nie, należy zmierzyć na maszcie:
- Odległość od punktu zamocowania bomu do końca likszpary na maszcie (P).
- Odpowiednio bom od poziomu masztu do końca likszpary na noku (E).
- Jeżeli nie ma szczególnych zaleceń co do długości liku wolnego (AL) - standardowo podnosimy linię liku dolnego (E) o 2-3 stopnie powyżej linii prostopadłej do masztu.
- Jeżeli maszt jest dostosowany do uginania w czasie pływania - należy koniecznie podać charakterystykę masztu.
- Jeżeli masz zainstalowaną wędkę - podaj jej charakterystykę i długość
- Jeżeli chcesz mieć znaczne wybrzuszenie liku wolnego w górnej części, a nie masz wędki - musisz zwymiarować położenie achtersztagu
2. Sposób mocowania żagla do masztu
- Standardowo lik przedni jest wykończony likliną φ 8.
- Pełzacze/ślizgacze montujemy na życzenie klienta. Dobór pełzacza/ślizgacza może sprawić kłopot. Na jachtach spotykamy najróżniejsze typy masztów z rozmaitymi rozwiązaniami, mającymi na celu połączenie żagla z masztem.
- Jeżeli będziesz zamawiać u nas grota - spróbuj zwymiarować likszparę/szynę, lub podaj producenta masztu. Najprościej będzie, jeżeli zadzwonisz, porozmawiamy, jak wygląda Twój maszt. Jeżeli zamówiony bez takich ustaleń grot nie będzie "wchodził" w likszparę lub szynę - zadzwoń, ustalimy przyczynę problemu i wymienimy pełzacze/ślizgacze na inny typ.
3. Podaj swoje pozostałe wskazówki dotyczące wykończenia.
- Określ przeznaczenie żagla, abyśmy mogli dobrać do niego odpowiedni rodzaj i grubość tkaniny oraz sposób wykończenia.
- Określ, czy i ile refów chcesz mieć na żaglu
- Podaj numer rejestracyjny - jeżeli chcesz, by był naniesiony na żagiel
- Określ swoje szczególne wymagania dotyczące wykończenia - o ile je masz.
- Jeżeli chcesz ZAWSZE pływać z likiem dolnym wolnym - proszę podaj taką informacje przy zamawianiu żagla. Wówczas inaczej ukroimy lik dolny i nie będziemy tam wszywać likliny.
- Jeżeli maszt posiada haki, a bom jest dostosowany do systemu szybkiego refowania - podaj tę informację.
Sposób wykonania żagla
- W rogu szotowym , za pomocą mocnej taśmy, doszywamy pełzacz likowy ze stali nierdzewnej, oblany tworzywem. Zapobiega on wyrywaniu się likliny w tym newralgicznym punkcie, oraz umożliwia pływanie bez wkładania likliny w likszparę bomu.
- W rogu halsowym zakuwamy dwa luwersy, abyś mógł lepiej wytrymować żagiel, głowica grota jest wykonana z anodowanego AL.
- Grot ma kieszenie na listwy zaszyte pomiędzy kolejnymi brytami. Dzięki takiemu rozwiązaniu, naprężając listwę, naprężasz cały płat żagla.
- Lik tylny jest dodatkowo wzmocniony, poprzez naszycie na każdym z brytów usztywniającej banty dakronowej, a następnie wykończony złożoną na pół, 5 centymetrową bantą
- Od strony liku tylnego kieszeń jest zamknięta klapką z rzepem, od strony liku przedniego montujemy plastikową końcówkę. Jeżeli żagiel ma mieć na liku przednim pełzacze - końcówka kieszeni ma "dziurkę", przez którą, za pomocą taśmy jest doszyty pełzacz. Takie rozwiązanie powoduje w miarę sztywne połączenie listwy z masztem.
- Żagiel będzie wyposażony w listwy, zapakowany w worek
Nasze żagle na wodzie
Zobacz też: